عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : پنج شنبه 23 مهر 1394
بازدید : 582
نویسنده : آوا فتوحی
تاریخ : چهار شنبه 22 مهر 1394
بازدید : 483
نویسنده : آوا فتوحی
تاریخ : یک شنبه 5 مهر 1394
بازدید : 538
نویسنده : آوا فتوحی

آنگاه که ایمن می شوم از

کلامت

می رویم از

نگاهت

When your voice

Gives me

Confidence

I will grow again by your lovely

eyes.



:: برچسب‌ها: شیربازو , محمود , آوا رضایی , شعر , ترجمه , وب , ,
تاریخ : یک شنبه 5 مهر 1394
بازدید : 548
نویسنده : آوا فتوحی

Babak Kian

عاقبت یک شب تو را من در بغل خواهم گرفت

از لبانت کم کمک ، شهد و عسل ، خواهم گرفت

تا بخوانم من برایت تا سحر ، ده ها غزل

از نگاهت سوژه ی ده ها غزل ، خواهم گرفت

جای لب های تو خواهد ماند ، بر لب های من

شک نکن یک بوسه چون ضرب المثل ، خواهم گرفت

بعد از آن بوسه به چشمانت نظر خواهم فکند

برق چشمان تو را ، عکس العمل ، خواهم گرفت

یا خودت اقدام عاجل میکنی در بوس بعد

یا خودِ من بعد ِ یک ضرب العجل ، خواهم گرفت

صبر اگر باشد عقیق سرخ گردد ، سنگ سرد

من صبورم ، بوسه ام را بی جدل ، خواهم گرفت

گرچـه با تو صادقــم امروز ، گر لازم شود

از تو من یک بله با مکر و دغل، خواهم گرفت

عمر اگر چه تنگ و دلسنگ است این دادار دهر

مطمئنم سهم خود قبل از اجل ، خواهم گرفت

با دل سنگ فلک حتی اگر پایم شکست

لنگ لنگان شانه ات با پای شل ، خواهم گرفت

دور گردون گر بهم ریزد ، به تو خواهم رسید

سیل باشد یا که زلزال وگسل ، خواهم گرفت

داد مارا گر ندادی ، داد خواهی میکنم

داد خود از لاهه بین الملل ، خواهم گرفت

عمر خود را من ، به پای عشق قربان کرده ام

شاهد این ادعا ، اهل محل ، خواهم گرفت

خالق یکتا اگر با بنده همراهی نکرد

بعد از این من دست به دامان هـُـبَل ، خواهم گرفت

گرچه امروز این گرفتنها فقط حرف و هواست

عاقبت کام دلم را در عمل ، خواهم گرفت



:: برچسب‌ها: دل , بابک , سنگ , برق , چشم , لب , بوسه , غزل , سحر , ,
تاریخ : یک شنبه 5 مهر 1394
بازدید : 464
نویسنده : آوا فتوحی
تاریخ : یک شنبه 5 مهر 1394
بازدید : 491
نویسنده : آوا فتوحی
تاریخ : یک شنبه 5 مهر 1394
بازدید : 358
نویسنده : آوا فتوحی



:: برچسب‌ها: ایرج زبردست , رباعی , ,
تاریخ : یک شنبه 5 مهر 1394
بازدید : 501
نویسنده : آوا فتوحی

 

قراری دیگر با تو داشتم

پنهانم

پشت پیشانیت ،

گره خورده

دیدگانم

بر دهانت

هنوز

ردِپایت

جاریست

بر دستانم

 

Our promise was something else

I am hidden

Behind Your forehead

And my eyes

Are tied with your look

I still feel your trace

On my hands

 .



:: برچسب‌ها: شیربازو , محمود , آوا رضایی , شعر , ترجمه , وب , ,
تاریخ : یک شنبه 5 مهر 1394
بازدید : 488
نویسنده : آوا فتوحی
تاریخ : یک شنبه 5 مهر 1394
بازدید : 572
نویسنده : آوا فتوحی

 

داستان موسیقی ایران، داستانی است پر از فراز و نشیب و در این میان آنچه ما را به مبدا پیدایش این هنر نزدیك می‌كند كشف نی‌های استخوانی مربوط به هزاره‌های قبل از میلاد است كه در نوع خود ابتدایی‌ترین و اولین نمونه‌های سازهای موسیقی محسوب شود، شادروان حسن مشحون معتقد است، از زمانی كه بشر توانست انفعالات درونی خود را به وسیله‌ صدا نمایش دهد و وزن را از صداهای منظم و مختلف طبیعت به دست آورد، موسیقی را به وجود آورد زیرا جهان پر از اصوات است و عالم خلقت بر توازن و انتظام استوار است.
چون تشخیص موزون از غیر موزون در طبیعت بشر است ، و هر چیز موزون مطابق طبع انسان است . آواز ، رقص ، شعر كه هر سه موزونند و مورد پسند بشر ؛ از همان دوران قدیم به صورت آداب و رسوم جزو زندگی ملل دنیا درآمدند ؛ با پیشرفت تمدن و با اختراع آلات و ادوات موسیقی بشر از نواهایی كه در ذهنش حالت دلپذیر ایجاد می كرد تقلید نمود و با سرودهای مذهبی به نیایش رب النوع ها پرداخت و موسیقی را ركن اصلی دین قرار داد و از رقص و آوازهای ضربی و غیر ضربی در جشن و سرور و مراسم مذهبی خود استفاده نمود. پس ریشه موسیقی به عهد كهن ارتباط دارد، موسیقی صوتی با سخن به وجود آمده است و در واقع همان روزی كه انسان توانست برای نخستین بار خوشی‌ها و رنج‌های خود را با صدا نمایش دهد، مبدا موسیقی است.

سرگذشت هنر ایران از جمله موسیقی آن را می توان به دو بخش تقسیم كرد :

دوره نخست : از آمدن نژاد آریایی به سرزمین ایران تا پایان دوره ساسانی

دوره دوم : از طلوع اسلام تا عصر حاضر

در مورد دوره نخست ، آنچه درباره اندیشه ، عواطف و احساسات هنر آریائیان گفته می شود به سبب فقدان آثار مدون و اسناد معتبر به ناگزیر مبنی بر حدس و گمان خواهد بود ، اكنون بیشتر اطلاعات ما از ایران قدیم غیر از روایات دانشمندان و مورخین شرقی و ادبای دوره اسلامی و اندكی از كتب ایران پیش از اسلام كه از اواخر عهد ساسانی باقی مانده ، از منابع خارجی و تحقیق و تتبع شرق شناسان است.

هیچ ملتی بدون اقتباس و استفاده و یاری جستن از دیگران نتوانسته به درجات عالی از تمدن دست یابد و هر ملتی بنابر نیازها و شرایط محیطی خویش و با اندیشه و ذوق و توانائی های خود چیزهائی بوجود آورده كه در طول زمان در نتیجه برخورد و ارتباط و در آمیختن با ملت های دیگر ، به دیگران منتقل شده است. ایرانیان از ملت هائی هستند كه در این اقتباس و تصرف در آن توانائی و ذوق و پسند خود را در طول تاریخ به ثبوت رسانیده و آن چه را اخذ كرده اند به صورتی بهتر و خوشایندتر در آورده و بدان رنگ ملی داده اند.

ابن خلدون نیز پیرامون اهمیت دادن سلسله‌های تاریخی ایران به موسیقی می‌نویسد: موسیقی نزد ایرانیان پیش از اسلام مطلوب و محبوب بود و رواج بسیار داشت. پادشاهان توجه و علاقه‌ی زیادی به اهل موسیقی مبذول می‌نمودند و خنیاگران و موسیقیدانان را در دربار سلاطین ایران منزلت و مقامی بس ارجمند بوده است.

برای روشن شدن این موضوع و با توجه به آمیزش و ارتباط ملت های متمدنی كه در قلمرو هخامنشیان می زیستند و دیگر مللی كه به ایران ارتباط داشتند ؛ ابتدا در مورد تمدن هائی صحبت خواهیم كرد كه از لحاظ هنر موسیقی دارای غنای فرهنگی بوده اند.

تمدن سومری : سومری ها دارای تمدن كهن بودند ؛ و اسباب و آلات موسیقی كه در حفاری های سرزمین كلده و شهر اور كشف شده تا حدودی سابقه و ریشه موسیقی آسیا به ویژه مردم آسیای غربی را روشن كرده است. در داخل آرامگاه یكی از پادشاهان سومری نقش برجسته ای است كه یك نوازنده چنگ و زنی را در حال رقص نشان می دهد ، نیز در كاوشهای انجام شده در اور دو ستون كشف شده كه بر آن آهنگ موسیقی نقش شده است. از وسایل مرسوم در این تمدن می توان طبل و چنگ و نی را نام برد.

تمدن كلده (بابل جدید) : این تمدن نسبت به ملل همسایه سمت مربی داشته و ملل قدیم از علوم و صنایع و هنر آنان برخوردار بوده اند ، از آثار بدست آمده در حفاری ها و تحقیقات دانشمندان معلوم گردیده كه اسباب و آلات موسیقی این دوره عبارت بودند از نی ، فلوت ، شیپور ، عود ، طبل و قانون.

در مورد ادوات موسیقی دوران‌های هخامنشی و پیش از اسلام نیز ، از سازهایی چون نقاره، شیپور، نی، بربط، تنبك، كوس، كرنای، سرنا، دمامه، خم، جلجل و گاودمن نام برده شده است.

به عنوان نمونه در شاهنامه می‌خوانیم :
خروش آمد و ناله كرنای برفتند گردان لشكر ز جای

یا منوچهری می‌گوید :
ز فریاد خرمهره و گام دم الاله بر امد ز رویینه خم

در یك تجزیه و تحلیلی كلی ،اطلاعاتی كه شاهنامه از ابزارهای موسیقی دوران‌های تاریخی و اسلامی به ما منتقل می‌كند به مراتب بیشتر از سایر منابع تاریخی است چرا كه فردوسی با توجه به سرایش شاهنامه در وزن حماسی در پیروزی ایرانیان سازهای شاد و مناسب و در جنگ‌ها موسیقی عزا و سوگ‌ها را به كار می‌برد.

 



:: موضوعات مرتبط: مطالب موسیقی , ,
:: برچسب‌ها: موسیقی , تاج , روزنامه , خبر , طلوع , نیم نگاه , عصر , آواز , پیشکسوتان , جماسی , فردوسی , جنگ , شاهنامه , ,
تاریخ : یک شنبه 5 مهر 1394
بازدید : 438
نویسنده : آوا فتوحی

 

هراسان است

ساعت

در شکل هندسی خویش

به قاعده

عقربه ها

بوسه می زنند

زمان ر

ا.....

The clock is alarmed

 By its Geometric shape

And the minute hands

Kiss the rule of

The time



:: برچسب‌ها: شیربازو , محمود , آوا رضایی , شعر , ترجمه , وب , ,
اگر که سن را عروس بدانیم و اندیشه را داماد این زفاف را اویی می شناسد که حافظ را بستاید (گوته)

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

RSS

Powered By
loxblog.Com